Κυριακή, 1 Ιανουαρίου 2012

Το απόλυτο φοιτητικό παιχνίδι χαρτιών: Tichu!

 Μπαίνεις σε φοιτητική καφετέρια και βλέπεις μόνο παρέες ανά τέσσερα άτομα
να παίζουν χαρτιά με μία παράξενη κινέζικη τράπουλα και αναρωτιέσαι: “Τι έχει αυτή η τράπουλα; Μαγική είναι;”. Η απάντηση είναι πολύ απλή: όλοι παίζουν tichu, ένα παιχνίδι που έχει κατακτήσει όλα τα φοιτητικά στέκια (ακόμα και τα φουαγιέ και τα τραπεζάκια μέσα στα πανεπιστήμια) και είναι από τα λίγα που αν το παίξεις μια φορά, δύσκολα θα ξεκολλήσεις. 








Τι είναι λοιπόν αυτό το μυστήριο παιχνίδι;

Το tichu είναι ένα παιχνίδι με χαρτιά το οποίο παίζεται σε ομάδες (συνήθως 2 vs 2) όπου η εκάστοτε ομάδα προσπαθεί να φτάσει πρώτη τους χίλιους πόντους. Έχει πολλές ομοιότητες με το bridge, το poker αλλά και τη δηλωτή και απαιτεί να ξέρεις να συνεργάζεσαι με το συμπαίκτη σου αλλά και να μπορείς να καταστρώσεις στρατηγική για να κερδίσεις τους αντιπάλους σου.

Η ιστορία του παιχνιδιού πάει χρόνια πίσω στην Κινέζικη παράδοση, άγνωστο πόσο παλιά καθώς μέσα στα χρόνια έχει αλλάξει την ονομασία του, ενώ στον δυτικό κόσμο ήρθε το 1979 όταν Βρετανοί, μέλη την ένωσης Go Players, επισκέφτηκαν την Κίνα. Την τελική μορφή του tichu όπως το ξέρουμε σήμερα δημιούργησε ο Urs Hostettler, ένας Γερμανός σχεδιαστής παιχνιδιών.




Πως παίζεται;

Αποφάσισες, λοιπόν, πως θες να μάθεις κι εσύ να παίζεις tichu;





Κάθε παίκτης κάθεται απέναντι από τον συμπαίκτη του, έτσι ώστε το παιχνίδι να εναλλάσσεται μεταξύ των δύο ομάδων. Το παιχνίδι παραδοσιακά παίζεται αντι-ορολογιακά, αν και είναι συχνό να παίζεται με τη φορά των δεικτών του ρολογιού.



Σε κάθε παίκτη μοιράζονται (ή αλλιώς κληρώνονται, στο κινέζικο παιχνίδι) 8 φύλλα και μπορεί τότε να πει "Grand Tichu" δηλαδή στοίχημα 200 πόντων ότι θα είναι ο πρώτος (αυτός, όχι ο συμπαίκτης του) που θα ξεφορτωθεί τα φύλλα του. Όταν οι παίκτες έχουν αποφασίσει εάν θα δεχθούν το στοίχημα, μοιράζονται άλλες 6 κάρτες (οι υπόλοιπες) και οι παίκτες δεν μπορούν πλέον να πουν Grand Tichu. Από αυτή τη στιγμή και έως ότου παίξει πρώτη φορά κάποιος παίκτης μπορεί να πει “Tichu”, δηλαδή στοίχημα 100 πόντων ότι θα είναι ο πρώτος (αυτός, όχι ο συμπαίκτης του) που θα ξεφορτωθεί τα φύλλα του.Το παιχνίδι παίζεται με μια τράπουλα από 56 χαρτιά, η οποία αποτελείται από μια “κλασσική” τράπουλα 52 φύλλων και 4 χρωμάτων-σχημάτων (Νεφρίτης, Ξίφος, Παγόδα, Αστέρι) συν 4 ειδικά φύλλα (Mah Jong , Σκυλιά , Φοίνικας , Δράκος ).





*Παγόδα είναι οικοδομήματα θρησκευτικού χαρακτήρα, αφιερωμένα σε κάποια θεότητα.



Όταν κάποιος παίκτης δηλώσει Grand Tichu ή απλά Tichu, και η αντίπαλη ομάδα αποφασίσει να μη δεχθεί το στοίχημα, τότε χάνει 200 ή 100 πόντους αντίστοιχα και τελειώνει ο γύρος.



Το "Grand Tichu" αναφέρεται επίσης και ως "Large Tichu".

Επεξήγηση

Οι διαφορές μεταξύ Grand Tichu και Tichu είναι στη στιγμή που δηλώνοντια, στον αριθμό των φύλλων που έχει δει ο παίκτης, και των αριθμό των πόντων που στοιχηματίζονται.



Όλοι οι παίκτες ετοιμάζουν 3 φύλλα για ταυτόχρονη εναλλαγή με κάθε παίκτη.



Τα φύλλα δίνονται κλειστά, και ο παίκτης δε μπορεί να δει τα δικά του μέχρι να δώσει στους υπόλοιπους παίκτες.

Συμβουλή

Συνήθως δίνονται φύλλα που δεν θα χρησιμεύσουν στους αντιπάλους και φύλλο το οποίο μπορεί να χρειαστεί ο συμπαίκτης για να κερδίσει η ομάδα.



Εάν κάποιος παίκτης πει Tichu πριν τελειώσουν οι αλλαγές φύλλων, τότε μπορούν οι υπόλοιποι παίκτες να πάρουν πίσω τα φύλλα που έχουν δώσει και να επιλέξουν να δώσουν άλλα.

Συμβουλή

Όταν κάποιος πει Tichu πριν τελειώσουν οι αλλαγές φύλλων το κάνει ώστε ο συμπαίκτης του να του δώσει κάποιο καλό φύλλο (συνήθως το καλύτερο που έχει) ώστε να τελειώσει πρώτος.



Μετά τις αλλαγές φύλλων, ο παίκτης που έχει το Mah Jong ξεκινάει. Στο Tichu οι συνδυασμοί καρτών είναι γενικά βασισμένοι στο Poker. Ο παίκτης μπορεί να πει πάσο σε κάποιο συνδυασμό που έχει παιχτεί, αλλά έχει την επιλογή να παίξει στον επόμενο γύρο.



Το πάσο στο Tichu είναι σαν το “ντούκου” στο Poker.



Ένα χέρι τελειώνει όταν περάσει 3 φορές στη σειρά, δηλαδή πουν και τα 3 άτομα, μετά από αυτόν που έριξε τελευταίος συνδυασμό, πάσο.



Οι απλοί συνδυασμοί περιλαμβάνουν:

Μονοφυλλία πχ 

Ζευγάρι πχ 

Συνεχόμενα ζευγάρια πχ 



Μη συνεχόμενα ζευγάρια δεν μπορούν να παιχτούν

Τριπλέτα πχ 

Κέντα -τουλάχιστον 5 φύλλων ανεξαρτήτως χρώματος- πχ 

Φουλ -τριπλέτα συν ζευγάρι- πχ 



Οι μπόμπες περιλαμβάνουν τους εξής συνδυασμούς:

Καρέ -4 ίδια- πχ 

Φλος -κέντα χρώμα- πχ 

Πώς παίζεται



Όταν κάποιος παίκτης έχει το χέρι, τότε μπορεί να παίξει όποιον από τους συνδυασμούς θέλει. Εάν παίξει κάποιον από τους απλούς συνδυασμούς, τότε ο επόμενος στη σειρά παίκτης μπορεί να παίξει από τον ίδο συνδυασμό με μεγαλύτερα φύλλα.



Παράδειγμα



Στο φουλ μπορεί να παιχτεί συνδυασμός με μεγαλύτερη τριπλέτα, χωρίς να μας ενδιαφέρει το ζευγάρι.





Μπόμπες







Η μπόμπα νικάει οποιονδήποτε συνδυασμό έχει παιχτεί και τελειώνει ο γύρος, εκτός αν χτυπηθεί από άλλη μεγαλύτερη μπόμπα. Η μπόμπα μπορεί να παιχτεί οποιαδήποτε στιγμή ακόμη και εκτός σειράς.



Μεγαλύτερη μπόμπα θεωρείται αυτή που έχει περισσότερα φύλλα και αν δύο μπόμπες έχουν ίσα φύλλα τότε μεγαλύτερη θεωρείται αυτή που το μεγαλύτερο της φύλλο είναι μεγαλύτερο από της άλλης.



Παράδειγμα



AAAA

Mah Jong



Ο παίκτης που έχει το Mah Jong ξεκινάει, αλλά δεν είναι απαραίτητο σαν πρώτο φύλλο να ρίξει αυτό, μπορεί να ξεκινήσει δηλαδή με όποιον συνδυασμό θέλει.



Το Mah Jong έχει “αξία” 1. Δηλαδή βρίσκεται κάτω από το 2.



Ο άσσος Α βρίσκεται πάνω από τον Κ μόνο. Δηλαδή δε μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε κέντα σαν 1 πχ Α2345 δεν αποτελεί κέντα.



Όταν κάποιος παίκτης θέλει να ρίξει το Mah Jong, οι μόνοι συνδυασμοί που μπορεί να κάνει είναι μονό φύλλο ή κέντα.



Ειδικό χαρακτηριστικό του Mah Jong είναι ότι ο παίκτης που το ρίχνει μπορεί να απαιτήσει κάποιο φύλλο (από το 2 ως τον Α). Η απαίτηση παραμένει ενεργή μέχρι την πρώτη φορά που θα πέσει το φύλλο. Όποιος παίκτης μπορεί να ρίξει το φύλλο που ζητήθηκε πρέπει να το ρίξει εάν είναι δυνατό. Ακόμα και αν για να παιχτεί το ζητούμενο φύλλο πρέπει να παιχτεί μπόμπα, τότε ο παίκτης πρέπει να ρίξει μπόμπα.



Επίσης στην περίπτωση που το Mah Jong χρησιμοποιηθεί σε κέντα, τότε ο παίκτης πρέπει να παίξει κέντα ακόμη και αν χρειαστεί να χρησιμοποιήσει τον Φοίνικα(σαν τζόκερ, όχι σαν το ζητούμενο φύλλο).

Θυμήσου

Αν μπορείς τότε πρέπει.



Το Mah Jong επίσης αναφέρεται μερικές φορές ως Σπουργίτι.

Σκυλιά



Τα σκυλιά δεν έχουν αριθμητική αξία και δεν μπορούν να παιχτούν πάνω σε κάποιον συνδυασμό. Αυτός που έχει τα σκυλιά μπορεί να τα ρίξει όταν πάρει το χέρι και τότε δίνει τη σειρά του στον συμπαίκτη του.



Μπόμπα δεν μπορεί να παιχτεί πάνω στα σκυλιά



Εάν ο συμπαίκτης έχει βγει (δηλαδή έχει ξεφορτωθεί όλα του τα φύλλα), τότε η σειρά πάει σε αυτόν που είναι δεξιά του συμπαίκτη.

Φοίνικας



Ο φοίνικας όταν παίζεται σαν μονό φύλλο, τότε έχει αξία +0,5 από το τελευταίο φύλλο που παίχτηκε πχ μετά από 6, η αξία του Φοίνικα είναι 6,5 και μετά από Α είναι Α,5. Δηλαδή στη δεύτερη περίπτωση είναι μεγαλύτερο από τον Α ως μονό φύλλο. Όταν ο φοίνικας παίζεται σε άλλον συνδυασμό φύλλων, τότε μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως τζόκερ, δηλαδή να διαλέξουμε ως τι φύλλο θα το χρησιμοποιήσουμε (από 2 έως Α).



Ο Φοίνικας δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μπόμπα. Επίσης δε μετράει +0,5 όταν χρησιμοποιείται σε κέντα.



Υπενθύμιση



Ο Φοίνικας δεν ικανοποιεί την απαίτηση του Mah Jong για κάποιο φύλλο, πρέπει όμως να χρησιμοποιηθεί εάν είναι αναγκαίο για τη δημιουργία κέντας που περιλαμβάνει το φύλλο που ζητήθηκε, εάν είναι ο μόνος τρόπος για να φτιαχτεί η κέντα.



Ο Φοίνικας όταν είναι το πρώτο φύλλο που πέφτει κάτω (σε μονοφυλλία), τότε αξίζει 1,5 και άρα το MahJong δεν μπορεί να πέσει πάνω στον Φοίνικα αφού έχει αξία 1.

Δράκος



Ο Δράκος μπορεί να παιχτεί μόνο όταν παίζονται μονά φύλλα. Η αξία του Δράκου είναι Β (δηλαδή Α+1) οπότε νικάει όλα τα μονά φύλλα, εκτός εάν χτυπηθεί από μπόμπα. Όταν κάποιος γύρος κερδιθεί με τον Δράκο, τότε η μπάζα πρέπει να δοθεί στους αντιπάλους (ο παίκτης διαλέγει έναν από τους δυο). Αυτό δεν ισχύει για όταν κάποιος χτυπήσει τον Δράκο με μπόμπα, σε αυτή την περίπτωση κρατάει την μπάζα.

Συμβουλή

Ο Δράκος συνήθως δίνεται στον αντίπαλο που θεωρείται ότι θα τελειώσει τελευταίος.





Βαθμολογία



Οι ομάδες κερδίζουν ή χάνουν πόντους για το Grand Tichu (±200) ή/και για το Tichu (±100).



Παράδειγμα



Ο παίκτης Α δηλώνει Grand Tichu και τελικά βγαίνει πρώτος ο παίκτης Δ που έχει πει Tichu. Τότε η ομάδα των Α&Γ χάνει 200 πόντους και η ομάδα των Β&Δ κερδίζει 100 πόντους.



Αν και οι δύο παίκτες μιας ομάδας ξεφορτωθούν τα φύλλα τους πριν προλάβει κάποιος από τιην άλλη ομάδα, τότε η πρώτη ομάδα κερδίζει 200 πόντους και δε χρειάζεται να μετρηθούν πόντοι από τα φύλλα.



Αυτό είναι το λεγόμενο 1-2 (ένα δύο)



Ο τελευταίος παίκτης δίνει τα φύλλα του που του έχουν μείνει στο χέρι στην αντίπαλη ομάδα, και τις μπάζες που έχει μαζέψει στον παίκτη που βγήκε πρώτος.



Οι πόντοι μετρούνται βάσει των φύλλων που έχει μαζέψει η κάθε ομάδα. Οι Κ και τα 10 έχουν από 10 πόντους το καθένα, τα 5 από 5 πόντους το καθένα.



Ο Δράκος αξίζει 25 πόντους και ο Φοίνικας -25 πόντους. Όλες οι άλλες κάρτες αξίζουν μηδέν.



Το παιχνίδι τελειώνει όταν μια ομάδα συμπληρώσει 1000 πόντους (ή περισσότερους εάν έχει συμφωνηθεί).Αν θέλετε λοιπόν κι εσείς να ανακαλύψετε τον κόσμο του tichu και να “επενδύσετε” ατελείωτες ώρες σε ένα παιχνίδι που θα ακονίσει το μυαλό σας με τις στρατηγικές που θα εφαρμόζετε για να κατατροπώσετε τους αντιπάλους δεν έχετε τίποτ’ άλλο από το να πάτε σε κάποιο από τα φοιτητικά στέκια που έχουν board games και να ζητήσετε το tichu και, γιατί όχι, στο μέλλον να αποκτήσετε τη δική σας τράπουλα ώστε οι ώρες στο πανεπιστήμιο ανάμεσα στα μαθήματα να περνάνε γρήγορα και ευχάριστα.

mycampous

Δεν υπάρχουν σχόλια: